|
|
سبد خرید ( 0 )
|
مقایسه ( 0 )
|
لیست استعلام ( 0 )
آخرین اخبار
آخرین مقالات
معرفی شرکت Testo
شنبه، 09 دی، 1396
معرفی شرکت Pepperl + Fuchs
چهارشنبه، 12 مهر، 1396
معرفی شرکت Sick
سه شنبه، 11 مهر، 1396
اندازه گیری مقاومت الکترود زمین (بخش دوم)
شنبه، 01 مهر، 1396
معرفی شرکت Han Seung
سه شنبه، 31 مرداد، 1396
آرشیو مقالات ...

تاکسی هوایی بل نکسوس؛ جهانِ بدون ترافیک

متن خبر:

مشکل ترافیک شهری موضوع تازه ای نیست و گریبان شهرهای دنیا را گرفته است. به همین دلیل شرکت‌های صنعتی و فنی بسیاری درصدد حل آن هستند. آینده صنعت حمل و نقل موضوعی است که صاحبان شرکت‌ها را به تکاپو واداشته تا راه حلی برای ازدحام رفت و آمد خودروها پیدا کنند.

یکی از این شرکت‌ها، کمپانی «بِل» (بِل هلیکاپتر سابق) است که امید دارد با تولید «تاکسی پرنده نکسوس» (Nexus)، آینده مسافرت هوایی را متحول کند.

اگر چه شرکت بِل در ارتباط با ابداع «تاکسی‌های پرنده»(VTOL) به اندازه شرکت‌های دیگر فعال نبوده است، با آغاز همکاری خود با شرکت ترابری و فناوری «اوبر» در سال ۲۰۱۷برای طراحی نوعی تاکسی پرنده و نیز با معرفی کابین تاکسی هوایی خود در نمایشگاه فناوری CESنشان داد که دست کم قصد ساخت چنین وسیله نقلیه ای را دارد. پیشتر، شرکت‌هایی بلند آوازه ای مانند آستون مارتین، بوئینگ، رولز رویس و ایرباس همگی طرح‌هایی ارائه داده بودند؛ یکی از این طرح‌ها متعلق به شرکت ایرباس است که تقریباً به مرحله آزمایش نیز رسید. طرح نکسوس، جالب ترین طرح در میان طرح‌های وسایل نقلیه به نمایش در آمده در نمایشگاه فناوری ۲۰۱۹ CESبود.

همان طور که معمارها در اوایل قرن بیستم با ایده ساختن نخستین آسمان خراش‌ها مشکل کمبود زمین برای ساخت خانه و آپارتمان و مجتمع‌های مسکونی را حل کردند، شرکت بِل هم به این باور رسیده است که راه حل از میان برداشتن ترافیک شهری، رها کردن خیابان‌ها و پناه بردن به جایی بین زمین و آسمان یا به عبارتی مسیرهای هوایی است.

با توجه به این که فضا روی زمین برای عبور و مرور وسایل نقلیه روز به روز محدودتر می‌شود، رو به رو شدن با چالش‌های حمل و نقلی با راهکار استفاده از بُعد عمودی، ایده مبتکرانه ای است که پیشگامان آن مهندسین شرکت بِل هستند. این شرکت که از تولیدکنندگان بالگرد و روتورکرافت به شمار می‌رورد و در سال ۱۹۳۵بنیان گذاری شده است، ساخت خودروی پرنده نکسوس که مانند بالگرد به صورت عمودی از زمین بلند می‌شود و به صورت عمودی هم به زمین می‌نشیند را راه گشای مشکل ترافیک در کشورهای دنیا می‌داند.

اطلاعات فنی بسیار کمی‌درباره نکسوس منتشر شده، اما مسلم است که به زودی به عنوان یک تاکسی هوایی در مقیاس کامل انجام وظیفه خواهد کرد. این خودروی معلق از نیروی محرکه الکتریکی هیبریدی استفاده خواهد کرد تا با برخورداری از شش فَن لوله ای و متحرک از سطح زمین بلند شود. این طراحی در انواع دیگر وسایل نقلیه این شرکت نیز به کار رفته است.

تمامی‌پروژه، از طراحی تا ساخت و تولید نکسوس را شرکت بِل هدایت خواهد کرد، اما در واقع غول‌های صنعتی دنیا در ساخت اجزای مختلف این خودروی هوایی مشارکت دارند. برای مثال شرکت فرانسوی «سافران» که سازنده موتور هواپیما و موشک است، ساخت موتور آن را بر عهده می‌گیرد و شرکت «ای پی اِس»، سیستم ذخیره انرژی آن را خواهد ساخت. همچنین، شرکت هوافضای فرانسوی ـ ایتالیایی «تالس»، نرم افزار و سخت افزار کنترل پرواز آن را طراحی خواهد کرد.

نیروی برق تاکسی پرنده نکسوس توسط شش باتری نصب شده روی آن و یک توربین گازی که مولد ژنراتور الکتریکی است تأمین می‌شود. سیستم مدیریت کننده ای هم بین این دو بخش نصب می‌شود که عملکرد آن‌ها را در وضعیت تعادل قرار می‌دهد تا بتوانند شش موتور هوشمند الکتریکی آن را برای حرکت خودرو فعال کنند. این موتورها هم به نوبه خود انرژی مورد نیاز شش فَن را برای بلند شدن، سرعت گرفتن و کنترل پرواز فراهم می‌کنند.

شاید نکسوس شبیه به یک هواگرد بزرگ جلوه کند، اما در واقع چیزی فراتر از آن است. این تاکسی ـ هواپیما که بیش از ۲۹۰۰کیلوگرم وزن دارد با نیروی شش فَن که هر کدام حدود ۵ر۲متر طول دارند، پیش از چرخش ۹۰درجه مانند یک هلیکوپتر از زمین بلند می‌شود. این عملکرد سبب می‌شود مانند یک هواپیما با سرعت زیاد در هوا حرکت کند.

نکسوس می‌تواند حدود ۲۴۱کیلومتر را در عرض یک ساعت طی کند. نشستن بر زمین نیز بدون پیچیدگی خواهد بود؛ فَن‌های متحرک آن گردش می‌کنند و به جای خود بر می‌گردند و به آرامی‌از حرکت باز می‌ایستند.

نکسوس برای فرود آمدن نیاز به زیرساخت ویژه ای ندارد، چون مجهز به پایه‌های فرود استانداردی است که تقریباً می‌تواند در هر نقطه ای ‌به زمین بنشیند. به علاوه، چون سیستم جریان برق آن هیبریدی است، بی‌صداتر از هر بالگردی پرواز می‌کند و فرود می‌آید.

شرکت بِل، نامی‌جهانی در فناوری هوانوردی است که سابقه ای طولانی و ۸۰ساله چه در ساخت بالگردهای نظامی‌دهه ۴۰و چه در تولید «تیلت روتور» دو ملخه «وی-۲۲آسپری» که با همکاری بوئینگ ساخته است دارد. بِل با ساخت این تیلت روتور موفق شده است خلأ بین بالگردها و هواپیماهای بالدار را پر کند.

تاکسی هوایی نکسوس چیزی بین یک وی-۲۲آسپری و یک هواگرد غول پیکر است. وی-۲۲آسپری علی رغم این که چندین سقوط را در کارنامه خود داشته، سرانجام مهر تأیید را از جانب دولت دریافت کرد. همسر رئیس جمهور فعلی ایالات متحده هم از جمله نخستین کسانی است که با آن پرواز کرد و روی سکوی هواپیمابر از آن پیاده شد.

پروژه نکسوس مؤید این حقیقت است که سازندگان این شرکت که اکنون با عنوان «بِل» (Bell) زیرمجموعه شرکت «تِکستران» محسوب می‌شوند به لطف برخورداری از این تجربه ارزشمند، درصدد ساختن هواپیمای کوچک و اختصاص یافته ای برای مسافران هستند که چهار سرنشین و یک خلبان را در کمال راحتی و آسایش در خود جای می‌دهد. مسافران نکسوس، سفر هوایی سریعی خواهند داشت که هم ایمن خواهد بود و هم جلوی به هدر رفتن زمان را خواهد گرفت.

با این حال، آن‌ها برای تحقق یافتن این فکر بلندپروازانه باید تمامی‌تلاش خود را به کار بگیرند، چرا که هنوز موانع قانونی زیادی را باید پیش از زمان به پرواز در آمدن نکسوس‌های پرنده، از سر راه خود بردارند. به هر ترتیب، شرکت بِل امیدوار است نخستین پرواز آزمایشی تاکسی نکسوس را در اوایل ۲۰۲۰انجام دهد.

 

آمار مربوط به این مطلب:
تعداد بازدید:53
نظرات
در این رابطه هیچ نظری توسط کاربران نوشته نشده است
بازگشت