|
|
سبد خرید ( 0 )
|
مقایسه ( 0 )
|
لیست استعلام ( 0 )
آخرین اخبار
آخرین مقالات
معرفی شرکت Testo
شنبه، 09 دی، 1396
معرفی شرکت Pepperl + Fuchs
چهارشنبه، 12 مهر، 1396
معرفی شرکت Sick
سه شنبه، 11 مهر، 1396
اندازه گیری مقاومت الکترود زمین (بخش دوم)
شنبه، 01 مهر، 1396
معرفی شرکت Han Seung
سه شنبه، 31 مرداد، 1396
آرشیو مقالات ...

هواگرد عمود پرواز؛ جت کوپتر

متن خبر:

هواگردهای عمود پرواز را به اختصار «VTOL» یا «VTOL Aircraft » می گویند و همان طور که از نامشان مشخص است به صورت عمودی بلند می شوند، مانند بالگرد در هوا معلق می مانند و به صورت عمودی هم به زمین می نشینند.

نیروی رانشی این هواگردها به طور مستقیم از موتور فراهم می شود. به طور کلی هواگردهای عمود پرواز شامل هواپیماهای دارای بال ثابت، هلیکوپترها و دیگر هواگردهای چرخانه دار مانند سیکلوکوپترها و تیلت روتورها هستند.

هواگرد «جت کوپتر» ( JETcopter) از هواگردهای عمود پرواز نسل بعدی به شمار می رود که ویژگی های سایر عمود پروازها را دارد؛ این هواگرد می تواند در فضاهای تنگ از زمین بلند شود، روی سطوح نامساعد و جاده ها فرود آید و مسافرت هوایی را برای کسانی که با آن پرواز می کنند راحت تر و دلپذیر کند. موتور آن سبک و در عین حال پرقدرت خواهد بود. انتظار می رود که این موتور ارتقاء یافته کارایی جت کوپتر را افزایش دهد و از هزینه های عملیاتی و نگهداری و تعمیرات آن بکاهد.

طراحی اولیه این هواگرد عمود پرواز جدید در نوامبر ۲۰۱۸ انجام شد و قرار است مدل کامل شده آن در نمایشگاه هوانوردی ۲۰۱۹ که در ماه آوریل سال جاری در کشور آلمان برپا می شود به نمایش درآید. نسخه باری جت کوپتر نخستین نمونه ای است که برای فروش عرضه خواهد شد و انواع مسافری آن در سال های آینده، پروازهای خود را آغاز خواهند کرد.

جت کوپتر در حقیقت یک بَدَل هواپیما است، یعنی می تواند در دو حالت پروازی عمل کند؛ یکی به حالت عمودی با کمک چرخانه های بالابر و دیگری رو به جلو با استفاده از بال ها. بدنه این هواگرد از جنس فیبر کربنی و بخش زیرین آن مسطح است.

روی سقف، محفظه ای برای تعبیه موتور و توربین های هوا در نظر گرفته شده است. بال های آن ساختاری متحرک خواهند داشت که برای بلند شدن به حالت عمودی در می آیند و حین پرواز در هوا در وضعیت افقی قرار می گیرند. در انتهای هر کدام از چهار بال تاشو یک دهانه لوله ای قرار دارد. این ساختارها جریان هوایی را که توسط دو فن که خلاف جهت یکدیگر می چرخند و منحرف می شود دریافت می کنند. خلبان می تواند هر کدام از این دهانه های لوله ای را با کم و زیاد کردن مقدار هوایی که از دو فن مرکزی به آن می رسند هدایت کند تا به اقتضای شرایط به چپ یا راست گردش کند یا جت کوپتر را به حالت پرواز درجا درآورد. بنابراین دیگر نیازی به «سکان هواپیما» یا «شهپرها» ( Aileron) که عامل چرخش و تغییر جهت هواپیماها هستند نخواهد بود.

جت کوپتر ظرفیت حمل یک خلبان و ۶ سرنشین را خواهد داشت. وزن آن بدون سرنشین ۱۰۰۰ کیلوگرم و حداکثر وزن آن برای بلند شدن ۲۵۰۰ کیلوگرم خواهد بود. حداکثر سرعت آن نیز ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده است. طول کلی این عمودپیما ۳۱ر۶ متر خواهد بود که ۳ر۴ متر آن به کابین مسافران اختصاص داده خواهد شد. عرض آن ۷ر۱ متر و ارتفاع آن تا سقف کابین ۳ر۱ متر خواهد بود.

این هواگرد قادر خواهد بود در عرض یک تا دو دقیقه از زمین بلند شود، پس از فرود نیز می تواند به حالت خودکار پارک کند و بین خودروهایی که در جاده هستند مانور دهد. به دلیل این که پره های روتور آن بیرون نزده اند، خلبان می تواند به راحتی آن را در یک پارکینگ خودرو پارک کند. همچنین دارای دو چتر نجات اضطراری است که در مواقع ضروری باز خواهند شد.

محیط داخل آن نهایت راحتی را برای مسافران تأمین می کند و فضای کافی برای بار و وسایل افراد در آن وجود دارد. جت کوپتر هم برای حمل بار و هم برای حمل مسافر مناسب است. به علاوه،

می تواند نقش یک آمبولانس هوایی کارآمد را نیز ایفا کند. از درب محکم عقبی نیز می تواند برای تسهیل انتقال بار و حرکت مسافران به عنوان سکوی شیب دار (رَمپ) استفاده شود.

نیروی رانشی جت کوپتر از دو موتور تمام آلومینیومی با شارژ توربو با حداکثر قدرت ۴۰۰ اسب بخار تأمین خواهد شد. این موتورهای محرکه سبب می شوند که هزینه های عملکردی آن در مقایسه با بالگردها تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کنند.

این موتور دوقلو دو توربین بادی را که با نیروی گریز از مرکز خلاف جهت یکدیگر می چرخند تغذیه خواهند کرد. توربین های هوا جریان هوای لازم را برای چهار دهانه لوله ای انتهای بال ها فراهم می کنند که مسئول بلند کردن، به زمین نشاندن و در هوا نگه داشتن هواگرد هستند. جت کوپتر در بین مسیرهای شهری و بین شهری پرواز خواهد کرد و مسافت هایی تا برد ۱۰۰۰ کیلومتر را پوشش خواهد داد.

در طراحی جت کوپتر عمود پرواز که جدیدترین نسخه عمود پروازهای دنیا خواهد بود از اختراع «الکساندر ویگرز» هلندی که در اوایل دهه ۱۹۴۰، هواگرد تک نفره ای به نام «دیسکاپتر» را ساخت الهام گرفته شده است.

شرکت سازنده جت کوپتر معتقد است که بسیاری از اجزای آن نیازی به مهندسی پرهزینه نخواهند داشت و تا عرضه آن به بازار فروش فقط به دو سال زمان نیاز است.

اهمیت جت کوپتر از این جهت است که به دلیل دارا بودن نیروی محرکه توزیع شده می تواند راه را برای ساختن سری جدیدی از خودروهای پرنده هموار کند.

طرح های جدید عمودپروازهای برقی اگر ساخته شوند، به جای برخورداری از چرخانه، با نیروی الکتریکی جت پرواز خواهند کرد. هنوز معلوم نیست که هواگردهای عمودپرواز برقی به عنوان تاکسی هوایی استفاده خواهند شد یا این که به عنوان وسایل نقلیه خصوصی به کار خواهند رفت. اما ویژگی هایی مانند پیمایش مسافت های طولانی و سرعت بالا، بازار پررونقی برای آن ها رقم خواهد زد.

افراد زیادی در دنیا خواهان انجام مسافرت های طولانی تر و در عین حال سریع تر هستند؛ بنابراین هر چه تنوع طرح ها بیشتر باشد، صنعت خودروهای پرنده فراگیرتر خواهد شد.

آمار مربوط به این مطلب:
تعداد بازدید:85
نظرات
در این رابطه هیچ نظری توسط کاربران نوشته نشده است
بازگشت